הסטוריה

הסטוריה

הסטוריה

הכל התחיל בשנת 1976, כאשר חבר העמותה ואחד ממייסדיה עבר השתלמות באנגליה בבית ספר של גים ראסל- נהיגת מרוצים על פורמולה -3. בכדי לממן את הקורס עבד באתר בתחילה כשוטף חלקי חילוף ולאחר-מכן התקדם והפך לראש צוות של אחת הקבוצות אשר התחרו במסלול.

בסוף שנת 1981, התארגנה קבוצה של עוד שני חברים, אחד עולה חדש מרוסיה ונהג מרוצים והשני עורך עיתון "כלבי" ויחד התחילו לקדם את רעיון הקמת עמותה לספורט מוטורי אשר תארגן מרוצי מכוניות ואופנועים בישראל.
המרוץ הראשון התחיל להתבשל, מוסכים בכל הארץ התחילו לבנות מכוניות, הבעיות העיקריות היו שהמשטרה לא ידעה "איך לאכול את זה" ועל טופס תהלוכה ובעבודה ישירה עם מפקד המרחב בן עיון ומפקד הארצי של התנועה, הנושא התחיל לרקום עור וגידים. את השטח קיבלנו לאירוע חד פעמי בשמורת הטבע אשר מאחורי שדה תעופה שדה תימן וכעת נותר לטפלו בנושא של הביטוח. 
אף חברה בארץ לא רצתה או יכלה לבטח את הרכבים ונהגיהם מהסיבה כי הרכבים לא עברו טסט שנתי. אנו פנינו לחברות בחו"ל ורק חברת לוידץ האנגלית הסכימה לבטח בסכום לא הגיוני -1000 $ לנהג ל- 4 שעות אירוע (נרשמו לאירוע 24 רכבים).
אחד החברים הרים את הכפפה נסע פעמיים לאנגליה וביטח את הרכבים. בנוסף, את הנהגים אשר רצו לבטח את עצמם, הצלחנו להכניס בארץ תחת סעיף בביטוח החיים- כיסוי סיכון עצמי תחת הוספת סעיף בתחביב –נהיגת מרוצים. 
המרוץ נערך באחד מימי השישי בחודש 5/83 הרכבים נסעו בשירה בלווי משטרתי למכון טסטים בא"לן עברו בדיקה טכנית ומשם נסעו חלק בנסיעה על הכביש וחלק על עגלות למסלול המרוצים שממוקם ממערב לבאר-שבע על כביש באר-שבע משמר הנגב 12 ק"מ מבאר-שבע . המרוץ סוקר על-ידי כל העיתונים המקומיים והארציים וכן ע"י ערוץ הספורט של הטלוויזיה הישראלית הערבית אשר הסכימה לשדר את האירוע ביום שני בשעה 19.00. זאת לאחר שאחראי על ערוץ הספורט בטלוויזיה הישראלית –אריה אורגד לא הביע עניין בדבר.
לאחר אירוע זה, נלקח מאיתנו האתר שהקמנו בטענה שמקימים במקום פארק (עד היום 24 שנים מאז המקום עומד שומם). התארגנו לקבל שטח חלופי מהמנהל ובנתיים התחלנו בהליך רישום העמותה דבר אשר נמשך עד שנת 1987.
בשנת 84, שניים מחברי האיגוד יוסף בריינס וזאב סוטין יסדו את הקבוצה הגדולה ביותר בארץ למרוצי מכוניות שכללה 12 רכבים -16 נהגים ו-20 מכונאים שנקראה "בזק"-בריינס-זאב-קלאב והשתתפה במרוצים שנערכו בבאר-שבע ואשקלון. הרכבים בקבוצה: bmv 1600 נהג-רמי טאובר, אלפא סוד 1300-נהג אפרים קוט ז"ל, באגי 1600 נהג- משה אלמגור, סימקה 1000- נהג חיים אללוף, סימקה 1000-נהג דוד אקסלאסי, פרינץ 1000 נהג -יוסף בריינס,סאאב1000 נהג-זאב סוטין, קונטסה 1300 –הושכרה לנהגים שונים,פיאט 850 נהג-לאון,לאנצה 1600 נהג-ליאור דנינו,סימקה 1000-רמי שינדר, סימקה 1000-נהג משה סלע. נהגים נוספים של האיגוד שהשתתפו ברבות השנים במרוצים :משפחת זלצר גיורא ז"ל ואמיר עם פרינצים 1000 , גיורא ז"ל המשיך להשתתף באירועים מוטורים שונים עם רכב לאנצה פריזמה 1300 עד 2003 בו מצא את מותו בתאונה טרגית עם האופנוע שלו (את רכבו אנו שומרים כדי לזכור את חברנו גיורא ז"ל שהיה ספורטאי מהשורה הראשונה בארץ), אלפא סוד 1300 נהג שאול קרנר, אופל 1600 נהג שמעיה שושן,חיפושית 1300 ממוסך ברק-נהג יוסי וינברג, פורד אסקורט חלקי חילוף בכר-נהג רוני -מחצבה, גולף 1600 ממוסך ברק –נהג איצק צור ז"ל.
בשנת 1985, סיימנו להקים את האתר החדש כשני קילומטר מזרחית לאתר הקודם. 
בנתיים התל אביבים קיבלו שטח באשקלון וערכו מרוץ שני ומיד לאחר מיכן סיימנו להכין את האתר בבאר-שבע וערכנו מרוץ שלישי ומכאן והלאה עשינו שותפות עם המארגנים באשקלון וערכנו לסירוגין מרוצים באתרים אלו.
במרוץ השלישי השתתפו 21 מכוניות וכ-18 אופנועים הקהל שצפה נעמד כ-20000 איש. בין השנים 83-86 נערכו 8 מרוצים 4 באשקלון ו4 בבאר-שבע. 
בשנת 85, קיבלנו אישור מ.מ.מ.ס.י (הגוף האחראי על הספורט המוטורי בישראל) כי המסלול בבאר-שבע אושר על ידי התאחדות האירופאית
F.i. a לעריכת מרוצי קרוס, קדם לזה אישור תקנון טכני שאנחנו בנינו אותו לעריכת מרוצים בישראל.
בשנת 88, הקמנו עמותה נוספת באילת לספורט מוטורי לבקשת סגן ראש העיר דאז מר גבי קדוש. יו"ר האיגוד –מר יוסף בריינס מונה ע"י ח"כ פנחס גולדשטיין (אחראי על הספורט בכנסת) לנציג ראשי המועדונים בישראל שכלל בנוסף לשני העמותות שהקמנו –מועדון המוטורי הישראלי (אשר התפרק כעבור שנתיים), מועדון אופנועי השדה, מועדון הבאגים, מועדון הגיפים הישראלי ומועדון האופנועים הקלאסיים.
בין השנים 86-89, נערכו כ-4 מרוצים ארציים בכל שנה באתר בבאר-שבע לצד אימונים ארציים ומקומיים ,הקהל שהגיעה בממוצע כ-10000 איש.
ביןהשנים 84-89, ערכנו חוגים בבתי ספר בבאר-שבע למגמת המכונאות בנושאיםשונים כגון:הכנת מכוניות ואופנועים לספורט המנועי והדרכות נהיגה ספורטיבית ותחרותית (התלמידים שובצו בצוותים של הרכבים של חברי האיגוד).
בשנת 89, החברה אשר ביטחה אותנו "הסנה" פשטה את הרגל ולא הצלחנו למצוא ביטוח בארץ, אף חברה לא הסכימה לתת חסות לאירועים בפני קהל ללא ביטוח ולכן לא ערכנו אירועים גדולים- רק לחברי המועדון. נוסף על כך,הרשויות נכנסו לעובי הקורה ובדקו את ענף הספורט המוטורי בארץ והגיעו למסקנה שאינו חוקי. בעתונים המקומים:"כלבי" ו-"שבע" חבר העמותה ערך מוספי רכב אשר סיקרו את פעילויות העמותה.
בשנים 89-98 מוסך "האיכות מוטובאר" אשר היה בבעלות יו"ר האיגוד יוסף בריינס, נתן חסות לאיגוד, שם הוכנו וטופלו מכוניות של האיגוד. זהו המוסך הראשון אשר הכין בארץ מכוניות לספורט המוטורי להשכרה למרוצים.
בשנת 93, יצא חוק המכרזים ובפרויקט זה לא ניתן לנו שום זכות העדפה לקבלתו ללא מכרז. פעלנו לקבלת פטור מהמכרז ויחד עם ספונסר עם אמצעים אשר תמך בפרויקט הגשנו את כל המסמכים הרלוונטיים בשנת 1998 למשרדי הממשלה, עברנו כמה ועדות בהם הראנו יכולת כלכלית להשקעה בפרויקט ואף נסענו לחו"ל להשתלם באתר שכזה אשר עובד יום יום בשני התחומים המצוינים. לאחר פגישות עם הגורמים הרלוונטיים- ממלא מקום מנהל מקרקעי ישראל, שר האוצר וראש הממשלה לא התקבל הפטור מהחשש כי "מה יגידו על אישור שכזה על שטח של 1000 דונם אדמת מדינה שניתן פטור, זה יכול להיות תקדים". אנו פרשנו זאת כי חששם העיקרי הוא שיואשמו בקבלת טובת הנעה.
בשנת 95, הקמנו עמותה נוספת לקרטינגים שהייתה פעילה במשך 3 שנים בפארק אשכול. 
תוכנית אתר המרוצים לצד אתר ללימוד נהיגה נכונה, פורסמה על-ידי חבר האיגוד כבר בשנת 1987, על כך נרשם זכות יוצרים וקבלנו המלצות מכל הגורמים הקשורים לנושא לקבלת השטח-הנושא הוצג בכנסת, במשרד התחבורה ושרים בממשלות השונות.
בשנת 2003, יצא מכרז על כך ,השתתפנו ולא זכינו.הזכיינים הגישו את כל האישורים עברו את כל הועדות ועוד השנה(2008) תחל העבודה בשטח ולמעשה בבאר-שבע יקום אתר הראשון לספורט מוטורי על אדמת מדינה-"פארק חצרים".
בשנת 2005, הקמנו קבוצה אשר מטרתה להרים מסלול מרוצים בן לאומי לפורמולה ליד אילת, זאת באמצעות גיוס שותפים בחו"ל נכון להיום אין הרבה "קופצים" אך אנו עדיין בתחילת דרכנו. 

ברבות השנים קידמנו את מיסוד הספורט המוטורי בארץ ובאירועים המוטורים השונים אשר נערכו שימשו חברים מהאיגוד כשופטים ומרשלים. כמו גם בעשרות פגישות במשרדי הממשלה ובמאות תכתובות בנושא ועקב הבירוקרטיה הרבה ואופיה הלא עקבי של הממשלה: כל כמה חודשים מתחלפים שרים, מנכ"לים, ממשלות נופלות, עיקר פעילותנו הייתה בהבאת הנושא למודעות רחבה החוצה מפלגות.
בימים אשני חברים תל-אביבים, קדשאי -מתחום האופנועים ולוי -מתחום המכוניות, הגישו עתירה לבג"ץ אשר בעקיבותיו הוחלט למסד את הספורט המוטורי בארץ ולאחר דחיות שונות, מונה חבר מאזור הדרום מר יוסי ניסן ליו"ר הרשות לספורט מוטורי בישראל.
כיום עוברים כל החוקים והתקנות אישורים סופיים, כך שאנו מצפים כי עוד השנה נזכה למרוצים חוקיים בארץ ישראל. ברצוננו לאחל לכולנו בהצלחה ואנו תקווה כי נצליח להחזיר לדרום את הבכורה בספורט המוטורי כפי שהיה בשנות ה-80.
הכול תלוי רק בכם!! (בהמשך נפרסם תמונות של המשתתפים ומכוניתי הם ב-25 השנים האחרונות)

Share by: