ספורט מוטורי

ספורט מוטורי

הספורט המוטורי בהגדרתו כולל בתוכו מירוצי מכוניות, מרוצי אופנועים, קארטינג ומירוצי סירות.
הבעיה הגדולה שניצבה לאורך השנים אל מול מארגני ומשתתפי הספורט המוטורי, הייתה הביטוחים.
חברות ביטוח רבות מסרבות לבטח רכבים או נהגים/רוכבים, בעיקר בגלל הסיכון הגבוה שהם לוקחים.
עם השנים ופיתוח טכנולוגיות, הצליחו להפחית ברמה משמעותית את כמות הפגיעות בענף, על ידי יצירת תקנות בטיחות ואכיפתן.
כבר בשנות ה70 החלו הנסיונות להכניס תרבות של ספורט מוטורי בארץ, אלא שהנסיונות צלחו והגיעו לכדי מירוצים אמיתיים רק בשנות ה80.
שנת 1986 היוותה שנה מוצלחת במיוחד לספורט המוטורי והתקיימו בה שישה מרוצים שונים, אלא גם על כך נסתם הגולל עקב בירוקרטיות וסכסוכי מפרסמים. מאז ועד שנות האלפיים, הספורט המוטורי בארץ נחשב לבלתי חוקי ורק בשנת 2009, לאחר הקמת הרשות לנהיגה ספורטיבית, הצליחו להעביר מספר חוקים שיאפשרו את קיומו ופיתוחו של הספורט במדינת ישראל.
יוסף בריינס, ממקימי הספורט המוטורי בישראל, הוא חלוץ עיקרי בארץ ופועל כבר משנות ה70 כדי להעלות את המודעות לספורט המוטורי.
במשך שנים נאבק בריינס ושותפיו אל מול בירוקרטיות שונות על מנת להצליח וליצור תרבות של ספורט מוטורי.
אמנם המאבק לקח כמה עשורים, אך ניתן להגדירו כיום כהצלחה. 
יוסף בריינס הוא הקים את העמותה הראשונה בארץ לספורט מוטורי-"האיגוד לספורט מנועי" שכללה בהתחלה את כול סוגי הספורט המוטורי וערך את המרוצים הראשונים בארץ באתר שהקים ליד קיבוץ חצרים (בסמוך למזבלה העירונית) ופעל להעתקת המזבלה מהמקום ולהכרה האתר ע"י התאחדות האירופאית f.i.a בהמצאות נציגה בישראל מ.מ.ס.י עם השנים העמותה שינתה את שמה ויעודה למרוצי אוטו\ראלי קרוס-"האיגוד לספורט מנועי-אוטו\ראלי קרוס" מתוך קבוצת החברים היו חברים שעסקו במרוצי דראג ואז הקים עמותה נוספת בניהולו-"ארגון מרוצי הדראג בישראל".
פארקים מוטוריים קטנים כבר פועלים במגוון מקומות ברחבי הארץ ונמשכת הפעילות להקמת שלושה פארקים מוטוריים גדול עבור מרוצי מכוניות בדרום הארץ. מאז שנת 2011 מתקיימים בארץ מגוון מירוצים והמירוץ החוקי הראשון התקיים בחודש אוגוסט 2012, ליד קיבוץ אשלים. 
 כיום, קיימת בארץ אקדמיה לספורט מוטורי של ממסי בשיתוף ותמיכה של ה IFA, בה הם מציעים מגוון קורסים, השתלמויות ופועלים במגוון תחומים לקידום הספורט המוטורי. החל מקורסי קארטינג לילדים ועד קורס רישיון נהג מירוצים .מדובר אכן בכברת דרך ארוכה שהענף עבר מאז שנות ה70 ועד היום. אכן, כבר לא ניתן להכחיש שהענף מושך אליו אנשים רבים שמתעניינים בהתרגשות, באדרנלין והחוויתיות שבנהיגה וצפייה במירוצים.
 עדות נוספת להצלחת המאבק היא ההישגים הבינלאומיים השונים של רוכבים ישראלים, כמו גם הקמת נבחרת ישראלית רשמית שהשתתפה בתחרות אולימפיאדת אנדורו בשנת 2008 ביוון וזכו בהישגים משמעותיים. משנת 2013 ועד היום התקיימו מספר מרוצי ראווה של ״פורמולה 1״ היוקרתי שמשכו אליהם עשרות אלפי צופים מרחבי הארץ. ברור כי הענף עדיין בחיתוליו בארץ וצפויה לו עוד התפתחות, אבל אין ספק שהקרדיט מגיע לראשי העמותות שנלחמים על קיומו כבר מעל 40 שנה.

Share by: